Eğitim, Araştırma ve Kilise İşleri Bakanlığı, eski Kilise İşleri Bakanlığı ve Kültürel İşler Bakanlığının bir bölümüne dayalı olarak kurulmuştur. Kilise ve Eğitim Bakanlığı ülkenin ilk beş bakanlığından biri olarak 1814’te kurulmuştur.
1982’de Kilise ve Eğitim Bakanlığı, Kültür ve Bilim İşleri Bakanlığından ayrı ve bağımsızdı. Diğerlerinin yanı sıra yüksek öğretim ve araştırma için sorumlulukları eskimişti.
1 Ocak 1990’daki yeniden yapılanmada eğitimle ilgili tüm sorumluluklar tek bakanlıkta toplandı. Kilise konuları da Kilise ve Kültür İşleri Bakanlığına aktarıldı. 1 Ocak 1991 yapılanmasında Kilise işleri de aynı bakanlığa bağlanınca bakanlığın adı “Eğitim, Araştırma ve Kilise İşleri Bakanlığı” (EAKİB) oldu.
Görevler
Bakanlığın hem siyasal hem de yönetsel görevleri vardır. Bakanlık hükümet, Norveç Ulusal Konseyi ve karar vericilerin kullanması için araçlar hazırlar. Bakanlık kilise, okullar, öğretim, eğitim ve araştırmayla ilgili konularda ülkenin en üst yönetimidir.
Örgüt / Yönetim
EAKİB’nı bir kişi yönetir. Onun politik çalışmalarına iki devlet sekreteri ve bir politik danışman yardım eder.
Bakanlığın üst düzey sürekli memuru olan genel sekreter, bakanlık birimlerinin çalışmalarını eşgüdümler, bakana bilgi verir ve bazı şeyleri sağlar. Bilgi ofisi, denetçiler ve bir üst düzey yönetici genel sekretere doğrudan rapor verir.
Bakanlığın yedi birimi vardır:
Yönetim İşleri Bölümü
Kilise İşleri Bölümü
İlkokul ve alt Ortaokul Eğitimi
Üst Ortaokul Eğitimi
Yetişkin Eğitimi
Araştırma Politikası ve Eşgüdüm Bölümü
Her birimden sorumlu bir genel müdür vardır.
Personel
Ocak 1995’te Bakanlık merkez örgütünde % 61’i kadın yaklaşık 330 çalışan vardır. Üst düzey görevlerin % 59’u erkekler tarafından, büro görevlerinin % 57’si de kadınlar tarafından yerine getirilmektedir. Din hizmetlerinde çalışan 73 çalışanın 5’i erkektir.
Ödenekler
Bakanlığın 1995 bütçesi yaklaşık 25 milyar Norveç Kronudur (NOK). 11 milyarın üstünde bir miktar yükseköğretim ve araştırmaya, 6 milyar NOK’un üzerinde bir miktar da eğitimi desteklemeye ayrılmıştır.
İlk ve ortaöğretim harcamalarının büyük bölümünü merkezi hükümet karşılar. Ancak yerel gelirlerin bir bölümü de yerel hükümetler aracılığıyla yerel eğitim bakanlıklarına aktarılır.
600 milyon NOK yetişkin eğitimine, 600 milyon NOK’un üzerinde bir para da Norveç kilisesine gider.
YÖNETİM İŞLERİ BÖLÜMÜ
Bölüm, işgören, örgütsel ve mali konular, bilgi sistemleri ve cinsiyet eşitliği ile ilgili işlerde görüşmeleri eşgüdümlemekten sorumludur. Bölüm beş birim ve bir sekreterden oluşmaktadır.
İş ve Görüşmeleri Yürütme Birimi
Okullar, kilise ve bakanlığın alt kuruluşlarını temsil eden örgütlerle ödeme ve çalışma koşullarını görüşme ve tartışmayla ilgilenir.
Ekonomik İşler Birimi
Ulusal bütçenin eşgüdümü
Mali yönetim
Genel muhasebe işleri
Mali yönetim sistemini geliştirme
İşgören Birimi
İşgören yönetimi ve iç personel politikası
İşgören ve yönetim eğitimi
Çalışma çevresi
Hazırlık (preparedness)
Arşivler
Rutin işler
Bilgi Teknolojisi Sistemleri Birimi
Eğitim sektörü için BT sistemi geliştirme
Okul sistemiyle ilgili bilgi ve inceleme
Bakanlık iç bilgi sistemi
Eğitim sektöründeki BT konuları üzerine öneriler
Yönetim Birimi
- Bakanlık işleri, işlemler ve araştırma bütçeleri sorumluluğu
- Ulusal Eğitim Bürosu ve Ulusal Eğitim Kaynakları’nın yönetimi
Onay için dolaşan belgeleri içeren ortak konular
Eşit Fırsatlar Sekretaryası bakanlıktaki olanakların eşitliğiyle ilgili konuların eşgüdümü ve madde kaynaklarından sorumludur. Onların sorumlulukları sektördeki bilgi ve eşitlik konularını kapsamaktadır.
KUF da okullar için yılda altı kez yayınlanan eğitimle ilgili bir dergiden sorumludur.
KİLİSE İŞLERİ BÖLÜMÜ
Kilise işleri bölümü Norveç Kilisesi’nin merkezi yönetiminden sorumludur. Norveç Kilisesi Ulusal Fonu ve papazları da içeren kilise fonları ve mallarını da yönetir. Bölüm iki birimden oluşur:
Kilise İşleri Birimi
Kilise birimi
Kiliseyle ilgili yasal metinler
Kilise cemaatleri ve elemanları da kapsayan kilisenin örgütsel yapısı
Kilise cemaatlerinin işlevleri, piskoposlar kurulu ve örgütü
Kırsaldaki papaz ve piskoposların atanması
Papaz ve diğer din adamlarıyla ilgili sorunlar ve ücretler
Nidaros Katedrali Restorasyon Projesi ve Savaş Şehitleri mezarlıkları da dahil, kilise kayıtları, kiliseler ve kilise bahçelerini korumak
Pratik ilahiyat seminerleri
Tüm birimle ilgili konular ve bütçe
Mal ve Fonlar Yönetim Birimi
İlk Mallar Yönetimi Birimi
Papazlığı da kapsayan kiliseyle ilgili tüm yasal doğal konular
Kentsel planlama ve bölgedeki evlenmeler vb
Kiralanamayan yerler ve arazi satışları
İkinci Mallar Yönetim Birimi
Papaz evleri ve bu evlerin inşası, tesisatının yapımı, bakım ve onarımı
Kiralanan araziler ve tarımsal malların yönetimi
Orman mallarının yönetimi
Çiftlik mallarının satışı
Fon Birimi
Mal Yönetimi Birimi ve Fonların bütçe ve muhasebesi
Kiralanan sitelerin kirasını ödeme
Kilise fonlarının yönetimi
İlk ve Alt Ortaöğretim Eğitimi
Bölüm ilk ve alt ortaöğretime ait ulusal politikaları yürütmekten sorumludur. Müdürü, bu okullara ait programları hazırlama, 6 yaşındaki çocukları ilkokula hazırlama, Vakıf ve Özel Okullarla ilgili yasa ve anlaşmalar tasarlama ve ulusal değerlendirme ve raporlama sistemini işletmek üzere atanır. Bölüm dört birimden oluşur:
Program Planlama Birimi
İlk ve alt ortaöğretim okul reformlarıyla ilgili olarak program geliştirme
6 yaş çocukları için eğitsel kolaylıklar geliştirme
Okul çocukları için günlük bakım merkezleri oluşturma
Okul ve aile arasında işbirliği
Özel okulları akademik ve pedagojik yönden onaylama, izin verme
Eğitsel Gelişme ve Mezunları İzleme
Temel okul bilgi sistemleri dahil, izleme sonuçları
Ulusal bir değerlendirme sistemi
Statü raporları
Uzaktan eğitim/ öğretmenler için bilgi tazeleme kursları
Yöneticilik eğitimi
Özel eğitim yeterlik merkezlerini izleme
Araştırma ve geliştirme
Yasa İşleri (mevzuat) Birimi
İlk ve alt ortaöğretime ilişkin yasa ve yönetmelikleri geliştirme
Öğretimin niteliği
Öğrenci ve anne babaların hakları
Özel eğitim
Özel okullara izin verme
Yasalar
Planlama ve Ekonomik Yönetim
Ulusal bütçe ve mali yönetim
Özel ve devlet okullarını onaylama
Üst Ortaöğretim Eğitimi Bölümü
Okullarda ve çalışma yaşamında meslek eğitimini (çıraklık) geliştirmenin sorumluluğu bu bölümündür. 94 reformu bu bölümün ana görevlerinden biridir. 1994/95-1997/98 dönemi için reformu uygulamışlardır. Bölüm dört birimden oluşur:
1. Program Planlama
* Kurs yapıları
* Programlar
* Çıraklık ve öğrenci maliyetleri
* Ulusal meslek eğitimi konseyi sekretaryası
2. Eğitim Geliştirme ve Mezunları İzleme
* Uzaktan eğitim/ öğretmenlerin ve diğer görevlilerin geliştirilmesi için kurslar
* Öğretim yöntemleri konusunda rehberlik
* Çeşitli gruplar için özel öğretim
* Uluslararası işler
* Çevre ve gelişim
* 94 Reformunu değerlendirme
3. Yasa İşleri (mevzuat) Birimi
* Yasalar
* Yönetmelik ve kurallar
* Diğer yasal konular
* Kamu okul sistemiyle ilgili görüşme ve tartışmalarda Yönetim Bölümüne yardım
4. Planlama ve Ekonomik Yönetim
* Ulusal bütçe
* Planlama ve hesaplama
* İstatistikler ve dokümantasyon
* Etkili analiz
* Mali denetim
* İç kuruluşların yönetimi
Bölüm 94 Reformu sonrasında Üst Ortaöğretim eğitimi üzerine bilgi de sağlar
YETİŞKİN EĞİTİMİ BÖLÜMÜ
Bölümün ana konusu yetişkin nüfustaki yeterlik düzeyini artırmak, değer yaratmayı özendirmek ve toplum yaşamının niteliğini yükseltmek için yaşamboyu öğrenme için uygun koşulları sağlamaktır. Bölüm eğitim sağlayan tüm alan ve düzeylerle ilgilidir.
Bölüm Folk liseleri ve yetişkinler eğitimi yasasının uygulanmasından da sorumludur. İki birime ayrılmıştır:
1. Genel Eğitim Birimi
* Halk eğitimi örgütleri
* Araştırma ve geliştirme
* İşgören temsilcileri için kurslar
* Özel gruplara onay vermek
Birim Ar-Ge (R&D), değerlendirme, veri, dokümantasyon, ulusal bütçe, mali yönetim, personel ve öğretim konularıyla da ilgilidir.
2. Kamu Okul Sisteminde Yetişkin Eğitimi
* Yetişkinler için ilk ve ortaokul
* Özel eğitim
* Sosyal ve sağlık kuruluşlarında öğretim
* İş bulma eğitim / meslek edindirme
* Devlet Halk Eğitim Merkezi
* Yabancı dil konuşanlara Norveç ve Norveçliler hakkında bilgi
* Norveç Uzaktan Eğitim Enstitüsü
Birim kurallar, anlaşmalar ve uluslararası konularla da ilgilidir.
Yükseköğretİm Bölümü
Bölüm yükseköğretim kuruluşları, Eğitim Kredi Fonu ve Norveç Meteoroloji Enstitüsünden sorumludur. Ayrıca özel okulların açılması için onay, öğrenci sağlığı ve yükseköğretim alanında uluslararası işbirliği konularından da sorumludur. Beş birimden oluşur:
1. Bütçe Birimi
* Ulusal bütçe
* Bütçe modellerini geliştirme
* Kaynak analizleri
* Fonları tasarruf planları
2. Planlama ve Ekonomi Yönetimi
* Finans yönetimi
* Finans yönetim sistemleri geliştirme
* Üniversite ve kolejlerde mali yönetimin izlenmesi
* Mal varlığı ve kiralama gibi konular
* Mal yönetimi
3. Öğrenci ve Personel İşleri
* Öğrenci sağlığı ve çalışmaların finansmanı ile ilgili kurallar
* Üniversite ve kolejlerde personel yönetimi
* Öğrenci toplulukları
4. Yasa İşleri
* Devlete ait ve özel kolej ve üniversitelerin yönetimine ilişkin örgütsel ve yasal konular
* Uluslararası öğrenci değişimi anlaşmaları
* Planlama ve geliştirme
* Eğitim araştırmaları
* Bölümdeki üst yöneticileri örgütsel gelişme ve bölüm bütçesinde olduğu gibi bütün olarak bölümle ilgili konuların iç yönetiminde desteklemek
5. Çalışma Programları Birimi
* Çalışma programları
* Çalışma kurslarının kuruluşu
* İş yönelimli etkinliklerin kalite güvencesi ve değerlendirmenin sürekli izlenmesi
* Yükseköğretim alanında işbölümü ve işbirliği için “Norveç Network”
* Temel sınavlarda burs nitelikleri ve özel kolejlerin haklarıyla ilgili konular
ARAŞTIRMA POLİTİKASI VE EŞGÜDÜM BÖLÜMÜ
Norveç Uluslararası İlişkiler Enstitüsü, Toplumsal Araştırmalar Enstitüsü ve Uygulamalı Toplumsal Araştırmalar Enstitüsünün eşgüdümü ve yönetiminden sorumludur. Bölüm birkaç özel araştırma kuruluşunu da yönetir.
Bölüm çeşitli uluslararası araştırma kuruluşları ve programlarına Norveç adına katılma sorumluluğu vardır.
Eğitim, Araştırma ve Kilise İşleri Bakanlığı araştırmaya ilişkin sorunların giderilmesinde eşgüdümleme yapar. Bölüm bakanlıklar arasındaki araştırma konularının eşgüdümü, bütçe ve örgütsel sorunlar, uluslararası araştırmalarda işbirliği be genelde araştırma politikalarında eşgüdümleme de yapar. Hükümet araştırma konseyine sekreterlik yapar.
Bakanlığın uluslararası işlerini eşgüdümler. Başka birimlere ayrılmamıştır. Konsey ve diğer kuruluşlar Bakanlığın altında yer alır.
EĞİTİM VE OKULLAŞMA
İlkokul ve Alt Ortaokul
Norveç’te yaklaşık 3325 ilk ve alt ortaokul vardır ve bu okullara 1994-95 öğretim yılında, kabaca belirtmek gerekirse 475.000 öğrenci devam etmektedir.
İlk ve ortaokul eğitimi, sonbahar 1997’de reformdan etkilenmiştir. Bu reforma göre ilkokula başlama yaşı 6, alt ortaokula başlama yaşı 10 olarak belirlenmiştir. Yeni program bu reform doğrultusunda hazırlanmıştır.
Üst Ortaokul Eğitimi
1994-95 öğretim yılında yaklaşık 190.000 öğrenci 600’ün üstünde ortaokula devam etmekteydi.
Yüksek Eğitim
1995 sonbaharında ülkede tam 170.000 öğrenci kayıtlıydı. Bunların yaklaşık 77.000’i Oslo, Bergen, Trondheim ve Tromso’daki dört üniversitededir. Yine bunların 7400’ü üniversite kolejlerinde, 73.600’ü de ulusal ve özel kolejlerdedir.
Tüm üniversite ve kolejler işbölümü yapmak ve işbirliğini geliştirmek için bir ağ ile bir araya getirilecektir. Norveç Network uzman çevresi, öğrencilere sağlayacağı çok değişik öğrenme ortamları nedeniyle kaynakların daha iyi kullanılmasını sağlayacaktır.