Bu yazı sınıf yönetimi dersi için ödev olarak yazıldı. Ödev konusu şu idi: Öğretmenlerle görüşerek sınıf içi sorunların çözümünde yaşadıkları anıları/örnek olayları derleyiniz. Örneğin; kıskançlık, hırsızlık, yaramazlık, tembellik, kavgacılık, tahtaya kalkma korkusu, yalancılık, derse olan ilgiyi arttırma, dersini sevmeyen bir öğrenciye dersi sevdirme, okuma araştırma alışkanlığı kazandırma gibi herhangi bir sorunu değişik, ilginç ve eğitici biçimde çözen öğretmen uygulamalarının derlenmesi idi. Öğretmenlerden aşağıdaki derlemeyi yaptım:

İngilizce öğretmeni olan bir arkadaşım öğrencilerine okuma ve araştırma alışkanlığı kazandırmak amacıyla her öğrenciye onun ilgisini çekecek bir konuyla ilgili İngilizce kitaplar öneriyor ve öğrenci bu sayede ilgisiz olduğu kitap dünyasına yavaş yavaş ilgi duymaya başlıyor ve en çok kitap okuyan ve okuduğunu en güzel şekilde sınıfta dile getirebilen öğrenciye de ödül olarak yine bir kitap hediye ediyor. Bunun sonucunda öğrenciler kitapları tanımanın yanı sıra farklı kitapları araştırıp onları okumaya yönleniyorlar ve bu da özellikle İngilizce konusunda çocukların İngilizce kelime haznelerinin daha geniş olmasını sağlıyor.

Sınıf öğretmeni olan bir meslektaşımız ise öğrencileri araştırmaya yöneltmek amacıyla onlara belli başlı konuları sunuyor ve öğrencileri gruplara ayırarak her öğrencinin bir konu seçmesini istiyor. Mesela öğrencilerden bir grup küresel ısınma konusunu bir grup ise çevre kirliliğini seçmiş olsun bunlarla ilgili her grup materyallerini topluyor ve tüm bunları sınıfta hocayla beraber maketleştiriyorlar ve konunun özünü bu şekilde vermeye çalışıyorlar. Konusunu en iyi şekilde en güzel maketle ifade eden grubun maketi ödül olarak sınıfın en güzel köşesine gruptakilerin ismiyle beraber asılıyor.

Sınıf öğretmeni bir arkadaşımız bir öğrencisinin hırsızlık yaptığı fark ediyor arkadaşının çantasındaki renkli not defterini teneffüs esnasında aldığını gören öğretmen ilk etapta çocuğu ürkütüp inkar etmesini engellemek amacıyla durumu görmezden geliyormuş gibi yapıyor ve bir süre sonra öğrenciyi öğretmenler odasına çağırarak ona öğrenci için büyük bir miktar olacak kadar para veriyor ve kantinden kendisine bir şeyler alıp gelmesini söylüyor tam öğrenci kapıdan çıkacakken de öğrenciyi geri çağırıp niye bu iş için diğer öğrencilerden birini değil de kendisini çağırdığını anlatmaya başlıyor tabiî ki ona çok fazla güvendiği, parasını ona emanet edebilecek kadar onunla güven duyduğundan falan bahsediyor ve öğrenciyi gönderiyor kantine öğrenci dönüşte paranın üstüyle birlikte alması gerekenleri alıp öğretmenler odasına dönüyor bunu gören öğretmen “sana güvenebileceğimi biliyordum, parayı yolda kaybetmeden, düşürmeden tam olarak getirebilmişsin bu senin dürüstlüğünün göstergesi ve ben bu nedenle seni çok seviyorum” şeklinde öğrenciyle konuşuyor ve artan parayı da öğrencinin cebine koyarak kendisine isterse bir not defteri alabileceğini söylüyor. Sınıfa dönen öğrenciyi fark ettirmeden izleyen öğretmen öğrencinin sınıfa gidip arkadaşının çantasına aldığı not defterini tekrar koyduğunu görüyor.

Sosyal Bilgiler öğretmeni bir arkadaşımız öğrencilerinden bazılarının derse olan ilgisinin az olduğunu, tahtaya kalkmakta tereddüt ettiklerini  fark edince onlara bu dersin öğretmeni kısa süreliğine siz olun diyor.İlk etapta öğrenciler şaşırıyorlar ve tabiî ki istemiyorlar.Öğretmen her birine kendi alanıyla ilgili konular vererek onları iki ders saatliğine tabi kendi kontrolü dahilinde öğretmen yapıyor.öğrenciler sınıf arkadaşlarına rezil olmamak için teneffüs aralarında bile harıl harıl ders çalışıyorlar.Nihayet ders saati geldiğinde her biri sırayla bir öğretmen edasıyla tabi çekingen tavırlarla başlıyorlar çat pat konularını anlatmaya.ders bitiminde öğretmenin gözlemi şu oluyor.Bu öğrenciler hem konuyla ilgili önemli detaylar kısmen de olsa kavramış oluyorlar ve sınıfın huzurunda uzun müddet kaldıkları içinde ilk tahtaya çıktıkları andan bir müddet sonra rahatladıkları açıkça anlaşılıyor.

 

You have no rights to post comments